dinsdag 18 september 2012

Olympic National Park/Forks

Het is dit jaar wel de vakantie van het vroege opstaan, op zich prima, je hebt dan een lange dag en je kunt alles op je gemak doen.We zijn vanmorgen naar Rialto Beach gereden, dit is ongeveer een halfuur rijden vanuit Forks. Om 7:45 uur is het laag water en wij wilden er al voor die tijd zijn om de wandeling te maken naar Hole-in-the-Wall. Dit is een natuurlijke boog, die door het zeewater en de wind is uitgesleten. Het is een wandeling van ongeveer 9 mijl (4,5 heen en 4,5 terug) , dus een pittig stukje lopen. Op Rialto Beach aangekomen was het nog heerlijk rustig en er waren nog geen mensen te zien, alleen wat kampeerders die hier staan in heel klein tentjes. We moesten eerst over allemaal grote boomstammen klimmen om op het strand te komen.

forks dag 3 001forks dag 3 005

Rialto Beach heeft een kiezelstrand, met grote en kleine keien en heel veel ministeentjes. Gelukkig liep het bij het water wat steviger, want op sommige plaatsen zakten je voeten een eind  weg. Het uitzicht was weer ongelooflijk, dus de 4,5 mijl waren zo voorbij. Bij Hole-in-the-Wall nog even naar de getijden poeltjes gekeken, maar die waren niet zo mooi als die op Beach 4.

forks dag 3 016

Wij zijn over de rotsen heen geklommen om door de Hole-in-the-Wall te wandelen. Leuk om te doen, maar het was wel glad en er stond ook nog aardig wat water tussen de rotsen, dus oppassen voor natte voeten.

forks dag 3 018forks dag 3 030

Na hier een tijdje gekeken te hebben zijn wij op ons gemak terug gelopen naar onze auto. Op een boomstam even wat gedronken en met de verrekijker de zee nog even afgespeurd naar beesten. We zagen nog een zeehond en wat dolfijnen zwemmen.

Hierna zijn we een flink stukje gaan rijden naar het uiterste noord puntje van het park, Cape Flattery. Vanuit Fork is dit nog ruim een uur rijden, maar de route is mooi en gaat voor een groot deel langs de kust. Onderweg hebben wij nog heerlijk geluncht, want we waren ons brood vergeten mee te nemen. Ik heb de beroemde Clam chowder soep gegeten en Maarten heilbot met frietjes. Na deze lunch konden we er weer tegenaan.

Op Cape Flattery hebben wij nog een wandeling gemaakt, naar het uiterste puntje van Olympic Park (eigenlijk Makah Indianen gebied). Normaal kan je dan Tatoosh Island zien liggen, maar omdat er zee mist op kwam zetten samen met, volgens een ranger, rook van bosbranden ver weg, was het uitzicht op het eiland wat minder. Vanaf het uiterste puntje heb je een mooi uitzicht over alle Seastacks en we zagen hier nog een jong wit zeehondje zwemmen met zijn moeder.  Hierna moesten wij dezelfde weg weer terug en was het tijd om naar ons hotel te gaan. Er is hier nog veel meer moois te zien, dus 2 1/2 dag is eigenlijk gewoon te kort.

forks dag 3 038forks dag 3 045forks dag 3 059

Morgen vertrekken wij naar Seaside in de staat Oregon.

Motel Forks heeft heel ruime kamers  maar is wel heel gehorig. Wij hebben een kamer op de begane vloer en wat onze buren boven doen, dat is geen geheim meer Glimlach